Ömür Kılıçaslan
anısına…
Çağlama; var olanla yetinmek yerine,
sanatına kendine has dokunuşlar yapan Ömür
Kılıçaslan ve “Hariçten Gazelciler”
grubunun, müziğe attığı imzadır aslında. İlk bakışta gövdesiz, sadece perdeleri
olan bir sap ve tellerden oluşan bir tahta parçasına benzese de, yenilikçi ve
özgün bir müzikal idealin vücut bulmuş halidir Çağlama. Bu enteresan enstrümanı
görür, görmez, gitar ve elektro bağlamanın sentezlenmesi sonucu ortaya
çıktığını hemen anlayabilirsiniz.
Çağlama,
uzun sap bağlamadakine yakın uzunlukta, fakat elektro gitar sapına benzeyen
kalınlıkta bir sap ve sap kısmından nispeten kalın olan küçük bir gövdeye sahip
telli bir enstrüman. Önceleri ahşap olarak planlanan sap kısmı, daha sonra
üzerinde çok gergin elektrogitar telleri olduğu ve bu tel direncine ahşabın
mukavemet edemediği görülünce içeriden metal bir iskeletle desteklenmiştir. Bu
sap kısmında mikrotonal aralıkların da yer aldığı bir perde sitemi vardır.
Enstrumanın gövdesinde de, bir humbucker elektrogitar manyetiği yer alır. Tellerdeki
ses bu manyetik tarafından algılanır ve bir kablo aracılığıyla amplifikatöre
gönderilir. Enstruman bu yapısı sayesinde hem bağlama, hem de gitar tekniği
kullanılarak icra edilebilmekte, ayrıca ton olarak da elektro bağlamanın yanı
sıra gitar tonlarını da andırmaktadır. Çağlamanın 3, 5, 6 ve 12 telli
versiyonları yapılmıştır.
Çağlamanın
mucidi Ömür Kılıçaslan, bu enstrümanın oluşturulma sürecini şöyle ifaze
etmiştir:
-Ortaokul
yıllarımdan beri elektrogitar çalıyordum ama farklı bir ton ve çalım şekli
arayışındaydım. Bir dönem “Galaturka” adlı grupta birlikte çaldığım “Çağlayan
Örge” isimli arkadaşıma kafamdakileri aktardım. Çağlayan, solak olduğu çalacak
gitar bulamayan, bu yüzden kendi gitarını yaparak gitar çalmaya başlayan
biridir. Onun enstrüman yapımı konusundaki bilgisi ve yardımlarıyla bu
enstrümanı geliştirdik. Çağlayan’ın sürece katkılarını da düşünerek bu yeni
entrumana Çağlama adını verdim.
Ömür
Kılıçaslan bu farklı enstrüman için, buna uygun bir repertuar gerektiğini
düşünerek Murat Bolat (Bas Gitar – Vokal) ve Turgay Çetin (Davul) ile birlikte,
“Hariçten Gazelciler” adlı müzik grubunu kurmuş ve grubuyla iki albüm projesine
imza atmıştır. Grubun kurucusu ve Çağlama’nın mucidi Ömür Kılıçaslan’ın,
talihsiz bir kaza sonucu genç yaşta ölümü, Hariçten Gazelciler’in müzik
kariyerini olumsuz olarak etkilemiş olsa da; Çağlama şimdiden farklılık arayan
pek çok müzisyenin ilgi alanına girmiş ve çeşitli sahnelerde yerini almaya
başlamıştır.
KAYNAKÇA
Karadeniz, Fırat,
Bağlamam çağlar 'çağlama' olur (13.11.2010)
https://www.sabah.com.tr/cumartesi/2010/11/13/baglamam_caglar_caglama_olur (Adresinden Alıntıdır - Kasım 2018)
https://www.sabah.com.tr/cumartesi/2010/11/13/baglamam_caglar_caglama_olur (Adresinden Alıntıdır - Kasım 2018)
Magarica,
Duyanları Şaşkına
Çeviren, Dünyanın en ilginç 13 Müzik aleti
(11.06.2015)
https://onedio.com/haber/duyanlari-saskina-ceviren-dunyanin-en-ilginc-muzik-aletleri-525746 (Adresinden Alıntıdır - Kasım 2018)
https://onedio.com/haber/duyanlari-saskina-ceviren-dunyanin-en-ilginc-muzik-aletleri-525746 (Adresinden Alıntıdır - Kasım 2018)
Toros, Tuna Ezgi, Ömür Kılıçaslan ve “Çağlama”sı (21.06.2014)
https://muziklimevzular.wordpress.com/2014/06/21/caglama/ (Adresinden Alıntıdır - Kasım 2018)
https://muziklimevzular.wordpress.com/2014/06/21/caglama/ (Adresinden Alıntıdır - Kasım 2018)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder